Här har vi försökt samla allt som kan vara av relevans gällande boende och de gemensamma ytorna i fastigheten, sorterat från A till Ö. Alla relevanta dokument och blanketter finns också länkade under respektive rubrik. Om du saknar något, vänligen kontakta elin@berget12.se så ska vi se om det är möjligt att addera.
Alla blanketter fylls med fördel i direkt på din dator. Vill du spara den redigerade versionen kan du göra det i t ex Adobes program Acrobat Reader. Saknar du ett lämpligt program? Klicka här.
Informationen på denna sida uppdaterades senast 2023-10-23.
Styrelsens uppgift är att utveckla fastigheten, ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också ordningsfrågor. Detta innebär att styrelsen har ansvar för att det är ordning och reda både i och utanför huset.
Alla är skyldiga att rätta sig efter ordningsreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar.
Ordningsreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättshavare. Även familjemedlemmar omfattas, liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Ordningsreglerna gäller också för andrahandshyresgäster samt föreningens lokalhyresgäster. Utöver dessa ordningsregler gäller föreningens stadgar.
Om ordningsreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta medlemskapet i föreningen. Förseelse som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till ett uppsagt medlemskap. Först måste styrelsen uppmana den medlem som bryter mot reglerna att följa reglerna. Därefter, om medlemmen eller hyresgästen trots uppmaningen inte följer reglerna, kan det bli fråga om uppsägning.
Om du upptäcker ett fel i fastigheten som innebär risk för personskada eller kostsam skada på fastigheten ska du snarast göra en felanmälan till sbc.se/felanmalan eller 0771-722 722, och påpeka att det behöver åtgärdas snarast.
Vid akuta fel utanför kontorstid ringer du till Dygnet Runt Fastighetsjour på 08-18 70 00. Observera att kostnader i samband med jour-utryckning kan komma att faktureras dig som anmälare om felet inte ingår i föreningens underhållsansvar eller om jobbet inte bedöms vara av akut natur.
Exempel på akuta fel:
- helt strömlös lägenhet, trapphus eller skada på elledning: risk finns för personskada
- krossad glasruta: risk finns för personskada eller inbrott
- skadegörelse på fast egendom: risk finns för personskada eller inbrott
- stopp i avlopp med stigande vatten: risk finns för vattenskada eller personskada
- vatten strömmar från ledning: risk finns för vattenskada eller personskada
En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt skriftliga samtycke. Tillstånd lämnas för maximalt ett (1) år i taget, därefter måste ny ansökan göras.
Korttidsuthyrning via AirBnb eller liknande är inte tillåtet.
För fullständiga regler, klicka här.
För ansökningsblankett, klicka här.
För fullmakt vid andrahandsuthyrning, klicka här.
För intyg om provsamboende, klicka här.
För mall för hyresavtal med din hyresgäst, klicka här.
Det är endast styrelsen och vår förvaltare som har rätt att sätta upp anslag eller meddelanden i fastigheten. På de öppna anslagstavlorna i entréerna kan dock även medlemmar i föreningen avisera kommande störande arbeten.
Det är inte tillåtet att sätta upp parabolantenn eller annan utomhusantenn, på fasad eller utanför balkongräcke.
För att betala avgiften till föreningen via autogiro, kan du endera göra en anmälan via din bank, eller med hjälp av denna blankett.
Vid anmälan av autogiro kommer betalningen automatiskt att överföras från ditt bankkonto till oss samma dag som avgiften eller hyran förfaller till betalning.
Ditt autogiro kommer att starta när vår förvaltare fått ett godkännande från din bank. När vi mottagit godkännandet kommer det att börja gälla från och med nästa kvartals avisering, vilket vanligtvis sker cirka en vecka in i månaderna mars, juni, september och december. Du kan på egen hand se när ditt autogiro blivit godkänt och aktiverat hos oss i din internetbank.
Föreningens kostnader finansieras genom att bostadsrättshavare betalar årsavgift, samt bostads- och lokalhyresgäster hyra, till föreningen. Årsavgifterna fördelas på bostadsrättslägenheterna i förhållande till lägenheternas andelstal.
I årsavgiften ingår värme, vatten, fastighetsel för allmänna utrymmen, förråd, sophantering och fastighetsskötsel.
Bredband via fiber ingår som ett obligatoriskt tillägg men specificeras separat på avgiftsavin.
Avgiften betalas per månad i förskott till föreningens Bankgiro.
Om inte avgifterna betalas i rätt tid utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen på den obetalda avgiften samt påminnelseavgift enligt förordningen om ersättning för inkassokostnader.
Vid störande arbeten ska ifylld störningsanmälan (mall finns här) anslås i husets entréer i god tid (senast 14 dagar) innan första dag för störningen.
Motoriserad badrumsfläkt får under inga omständigheter kopplas till fastighetens ventilationssystem.
Balkonger och terrasser får inte användas för förvaring av föremål som inte hör till normal balkongmöblering, kan orsaka sanitär olägenhet eller åsamka föreningen annan skada. Balkong/terass får inte heller användas för att skaka mattor och andra textilier, eller för att mata fåglar. Lägenhetsinnehavaren ansvarar för att skräp, fimpar eller föremål inte kan ramla ner på gata eller på föreningens innergård.
Av säkerhetsskäl ska blomlådor placeras innanför balkongräcket. Se noga till att amplar, belysning eller annat som hängs upp på balkong och terass sitter väl fäst, och att balkongdörren är ordentligt stängd vid kraftig nederbörd eller snösmältning så att vatten inte ekan tränga in.
Du ansvarar själv för snöskottning och renhållning av balkong/terass, vilket är särskilt viktigt under vintrar med mycket snö. Om snöskottningen inte sköts kan det medföra smältskador på fastigheten. När du skottar snö är det viktigt att du försäkrar dig om att ingen står under din balkong. Om någon skulle få snö på sig är det du som skottar som bär ansvaret för eventuella skador.
Styrelsens önskan är att ingen ska röka på lägenhetsbalkongerna, men om du väljer att ändå göra det är det viktigt att du visar hänsyn till dina grannar som kan vara känsliga för tobaksrök och tar hand om fimpar.
För att upprätthålla ett enhetligt och attraktivt utseende har styrelsen beslutat rekommenderas grå eller svarta balkongskydd av kraftig tygkvalitet (markisväv).
Balkongskyddet bör täcka hela området med spjälor och får inte vara högre än de vertikala spjälorna i balkongräcket, dvs inte gå ovanför mellanliggaren, den näst översta horisontella metallprofilen, i balkongräcket.
Samma regler gäller för fastighetens samtliga balkonger.
För lägenheter som efter upplåtelsen har utrustats med balkong har föreningen enligt stadgarna rätt att ta ut en förhöjd årsavgift med högst 2% av vid varje tillfälle gällande prisbasbelopp, motsvarande gäller för lägenhet med terrass på mark eller uteplats, dock med ett påslag om högst 1%.
Underhållsansvaret för balkong- och terrassdörr, med undantag för målning av dörrens utsida ligger på lägenhetsinnehavaren.
Pga brandrisk och utrymningsskäl är de ej tillåtna att parkera trapphus, entréer eller vindsgångar och om de påträffas där kommer de att avlägsnas utan förvarning.
Om du blivit av med något, vänligen kontakta styrelsen@berget12.se. Ha dock överseende med att det kan ta några dagar innan du kan få tillbaka dina saker.
Finns ej. Barnvagnar är tillåtna i cykelrummet.
Finns ej.
Blomlådor får endast hängas på insidan balkongräcket och de får inte fästas i fasaden.
Ringer du ambulans/polis/brandkår ska du uppge att vi har blåljuskod, så kan de ta sig in i fastigheten utan nyckelbricka eller porttelefon.
Oundvikliga störningar vid enstaka tillfällen, t.ex. borrning och spikning i väggar för uppsättning av tavlor och liknande, får ej påbörjas före 08:00 på vardagar och skall slutföras före 20:00 på kvällen. För att undvika att störa dina grannar på helger får inga arbeten utföras innan 10.00 eller efter 17.00.
Föreningen är sedan 2020 medlem i Bostadsrätterna, som är är en rikstäckande organisation för Sveriges bostadsrättsföreningar.
Boende i föreningen får därmed tidningen Din Bostadsrätt fyra gånger per år och styrelsen har en mängd supportfunktioner tillgängliga i det löpande arbetet. För mer information se www.bostadsratterna.se.
Klicka här.
I vår fastighetsförsäkring har föreningen tecknat ett gemensamt bostadsrättstillägg för de enskilda bostadsrätterna i huset som gäller om det skulle ske en skada i en lägenhet som påverkar fastigheten. Du behöver därför inget eget bostadsrättstillägg i din hemförsäkring.
Information om bostadsrättstillägget finns här.
Om det börjar brinna i ditt hem bör du följa dessa steg:
Rädda: Det första och viktigaste steget är att du räddar dig själv och andra människor som är i omedelbar fara. Stäng dörrar efter dig, det fördröjer brandens förlopp och den farliga rökens spridning.
Varna: Varna andra i närheten, så att även de kan sätta sig i säkerhet.
Larma: När alla är i säkerhet larma räddningstjänsten genom att ringa 112.
Släck: Om det är en mindre brand så försök släcka elden, men utsätt inte dig själv för fara. Om du inte kan släcka, utrym och stäng alla dörrar efter dig.
Tänk på att inte använda hissarna om det brinner.
Styrelsen rekommenderar att alla lägenheter har en 6 kg pulverbrandsläckare och en brandfilt så att det snabbt går att släcka en brand om olyckan är framme.
I fastigheten finns minst en brandsläckare på varje våningsplan och brandvarnare finns utplacerade med jämna mellanrum.
Tillsammans med Brandsäkra genomför styrelsen ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA) med besiktningar fyra gånger per år.
För att hålla utrymningsvägar fria och undvika brand behöver alla boende hjälpas åt att hålla trapphus och vindsgångar fria från föremål som dörrmattor, cyklar, barnvagnar etc.
Föremål som påträffas kan avlägsnas utan förvarning och förvaras på säker plats. Om du blivit av med något, vänligen kontakta styrelsen@berget12.se. Ha dock överseende med att det kan ta några dagar innan du kan få tillbaka dina saker.
Du som medlem ansvarar för att det finns minst en fungerande brandvarnare i varje lägenhet. Den bör placeras i taket centralt i lägenheten. Placera inte brandvarnaren nära en vägg eller ventilationsdon, eller i köket, men gärna i anslutning till kök och sovrum.
Testa brandvarnaren, genom att trycka på testknappen, minst en gång i månaden. Om brandvarnaren inte ger ifrån sig en signal när du trycker på testknappen kan batteriet vara slut, och då behöver du byta ut det.
Gör rent brandvarnarna en gång per år eller om de larmar utan anledning. Rengör brandvarnarna genom att dammsuga med en mjuk borste och torka av utsidan med en lätt fuktad trasa.
Vill du ha hjälp för att komma ihåg att testa ditt brandvarnarbatteri kan du anmäla dig kostnadsfritt till Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap's sms-tjänst på aktivmotbrand.msb.se.
Om du hör en brandvarnare tjuta i en annan lägenhet. Ring på och försök ta reda på om det är någon hemma. Om du inte får någon kontakt, ring 112.
1000/1000 Mbit/s fibernät via Bahnhof finns i fastigheten. Upplever du problem med din uppkoppling, kontakta Bahnhofs kundtjänst på telefon 010-510 00 00.
Är det fel på ditt wifi, eller saknar du en router som nyinflyttad ber vi dig besöka en teknikaffär, t ex Webhallen eller Kjell & Company, då detta inte ingår i avtalet eller föreningens underhållsansvar.
Pga trivsel- och utrymningsskäl är de endast tillåtna att parkera utanför fastigheten eller i vårt gemensamma cykelrum.
Det är ej tillåtet att förvara dem i trapphus, entréer, vindsgångar eller garage och om de påträffas där kommer de att flyttas till cykelrummet utan förvarning.
Nås via trapphuset på Kammakargatan 70, - 1 tr, eller via vårt gemensamma garage.
Detta är avsett endast för cyklar och barnvagnar. Annat som pulkor, grillar, leksaker, barnstolar etc. får inte förvaras där och kommer avlägsnas utan förvarning och förvaras på säker plats.
Om du blivit av med något så kontakta styrelsen@berget12.se. Ha dock överseende med att det kan ta några dagar innan du kan få tillbaka dina saker.
Det är tillåtet med släkt-/föräldra- och barnägande i föreningen. Minsta andel är 10%.
På grund av brandfaran är det inte tillåtet med egen dörrmatta utanför lägenhetsdörren. Mattor som upptäcks avlägsnas löpande och förvaras på säker plats.
Om du blivit av med något, vänligen kontakta styrelsen@berget12.se. Ha dock överseende med att det kan ta några dagar innan du kan få tillbaka dina saker.
Sveriges BostadsrättsCentrum AB, SBC, sköter föreningens ekonomiska förvaltning.
Vid frågor och problem med t ex avgiftsavier, eller om du behöver ett utdrag ur lägenhetsregistret, kontakta dem på kundtjanst@sbc.se, eller 0771-722 722.
Ett antal av husets lägenheter är försedda med eldstäder. Det är du som bostadsrättsshavare som har det löpande ansvaret för att eldning kan ske i din eldstad, men den obligatoriska besiktningen och sotningen koordineras av styrelsen.
Föreningen ansvarar för stamledningarna fram till lägenheten. Bostadsrättshavaren ansvar själv för lägenhetens el-ledningar.
Alla lägenheter har en individuell elmätare och varje lägenhet ansvarar för sitt eget el-abonemang.
Vid elcentralen ska det finnas en aktuell gruppförteckning, en lista, som beskriver vilka säkringar som är anslutna till vilka armaturer, vägguttag och apparater. Den är till för att underlätta vid felsökning och elarbeten. Om du saknar en gruppförteckning, kontakta ett elinstallationsföretag som kan ta fram en sådan.
På Elsäkerhetsverkets webbtjänst kopplasäkert.se kan du enkelt ta reda på vilka eljobb du får göra själv hemma, och vilka du behöver anlita ett elinstallationsföretag för.
På Dalagatan 6B, -2 tr, finns ett grovsoprum med en bur för elavfall. Här går det bra att kasta mindre elartiklar, men större saker och ljuskällor (lysrör, glödlampor etc) får ej slängas här, utan lämnas in på på någon av Stockholm Vatten och Avfalls återvinningscentraler.
Som fastighetsägare ska föreningen enligt lag energideklarera vår byggnad. Syftet är att ta reda på hur mycket energi den använder (kWh/kvadratmeter och år) och vilka åtgärder för energieffektivisering som finns.
En sammanfattning av vår senaste energideklaration hittar du här.
Aktuell energiprestanda för vår fastighet är 139 kWh/m² per år, energiklass E.
Föreningens samlade värmekostnader betalas gemensamt av alla boende i föreningen, så för allas skull ber vi dig ser över vad just du kan göra för att hålla nere energianvändningen. Några tips:
- var sparsam vid varmvattenförbrukning, byt kranpackning om vatten står och droppar och lämna inte vatten rinnande i onödan
- stäng av eller vrid ned elementen när det blir för varmt i lägenheten istället för att öppna ett fönster och släppa ut överskottsvärmen
- tänk på att hellre vädra kort och intensivt, typ korsdrag, än att låta balkongdörr eller fönster stå öppet under en längre tid
Föreningen lägger stor möda vid att underhålla dörrar, dörrstängare och låsanordningar, men det är viktigt att alla hjälps åt med att hålla entréer stängda och låsta för att förhindra att obehöriga kommer in.
Om skäl finns, exempelvis vid flytt eller materialtransport vid renovering, kan portarna ställas upp under kortare tid dagtid, men det är viktigt att dörrarna inte lämnas obevakade och att de stängs så snart insatsen är avklarad.
I dagsläget har vi ingen möjlighet till sortering av farligt avfall i vårt grovsoprum. Det ska heller inte läggas i soppåsen eller hällas ut i avloppet, utan lämnas in på på någon av Stockholm Vatten och Avfalls återvinningscentraler.
Till farligt avfall hör till exempel färg-, lack- och limrester, kemikalier, oljor och lösningsmedel. Mycket av det du använder när du städar, tvättar, målar, eller servar bilen räknas som farligt avfall.
Planerad fastighetsskötsel utförs av SBC på tisdagar mellan 08:00–17:00, men vid behov utförs det även andra dagar. Har du frågor eller synpunkter till dem kan du kontakta dem på sbc.se/felanmalan, eller 0771-722 722.
sbc.se/felanmalan, eller 0771-722 722 (vardagar 08:00-17:00).
Jour: 08-18 70 00 (kvällar och helger).
Felanmälan under jourtid är belagd med högre kostnader för föreningen och bör endast göras i nödfall. Är felet ej allvarligt kan det kan vänta till nästa vardag. Det är egentligen bara fel som allvarligt kan skada föreningens egendom, eller där uppenbar risk för personskada föreligger som motiverar en jourutryckning. Kostnader i samband med jourutryckning kan också komma att debiteras bostadsrättshavaren/hyresgästen om felet som uppkommit inte ingår i föreningens underhållsansvar.
Saker som felanmäls inom den egna bostadsrätts- eller hyreslägenhetens underhållsansvar faktureras lägenhetshavaren/hyresgästen.
Det är alltid en bra idé att tala med dina grannar om du ska ordna en större fest. Oavsett om det bara sker någon enstaka gång har du ingen rätt att störa dina grannar.
Under främst sommarhalvåret är det skönt att vistas på balkonger och uteplatser. Tänk då på att skruva ned volymen och samtalstonen. Vad gäller innergården så är detta extra viktigt eftersom ljudet förstärks där. Det är naturligtvis inte tillåtet att kasta fimpar eller skräp från balkongen.
Lägenheterna har inte någon inre reparationsfond.
Föreningens ordinarie stämma hålls en gång per år, tidigast den 1 mars och senast före juni månads utgång. Vid årsstämman går vi igenom årsredovisningen och väljer ny styrelse.
Kallelse skall utfärdas personligt till samtliga medlemmar genom utdelning, postbefordran eller e-post samt genom anslag på föreningens hemsida tidigast sex och senast två veckor före föreningsstämman.
Om du inte själv kan närvara vid föreningsstämman har du möjlighet att skicka ett ombud med fullmakt. För att fylla i en sådan, klicka här.
Det finns ett vindsförråd per lägenhet (undantaget lägenhet 82-85 där förråden finns i, eller i anslutning till lägenheten), märkt med lägenhetsnummer. Du ansvarar själv för att utrusta förrådet med lås.
Det finns dessutom ett antal ytterligare förråd att hyra. Förteckning över dessa, samt kölista finner du här. Kontakta styrelsen@berget12.se för att anmäla ditt intresse.
Det är inte tillåtet att lämna skräp eller att förvara saker i gångarna på vinden, då detta medför en brandrisk och det kommer att avlägsnas utan förvarning och förvaras på säker plats.
Om du blivit av med något, vänligen kontakta styrelsen@berget12.se. Ha dock överseende med att det kan ta några dagar innan du kan få tillbaka dina saker.
Fastigheten är försäkrad via Folksam/Söderberg & Partners, genom deras samarbete med Bostadsrätterna.
Dessutom har föreningen tecknat ett gemensamt bostadsrättstillägg för de enskilda bostadsrätterna i huset som gäller om det skulle ske en skada i en lägenhet som påverkar fastigheten. Du behöver därför inget eget bostadsrättstillägg i din hemförsäkring.
Försäkringsbrev finns här och information om bostadsrättstillägget finns här.
Styrelsen har huvudansvaret för föreningens förvaltning, men har även avtal med SBC för teknisk och ekonomisk förvaltning samt fastighetsskötsel.
I fastigheten finns fyra garageportar. Skötsel och service ombesörjs av Hörmann AB, 010-19 00 200.
Du kan anmäla fel på portarna under dagtid, 07:00–16:00. För övrig tid gäller att jourutryckningar måste godkännas av styrelsen. Undantaget är naturligtvis om det finns risk för personskada.
I lägenheter med gasspis ansvarar respektive lägenhetsinnehavare för sitt gasabonnemang. Vid misstänkt gasläcka kontakta omgående Fortum på 08-666 01 90.
Vill du byta ut din spis mot en elspis behöver du ansöka till styrelsen (ansökningsblankett finns här) och därefter kontakta Stockholm Gas på kundservice@stockholmgas.se eller 0771-41 01 00 för att säga upp ditt abonnemang. (Du anger det nummer står på din faktura för att identifiera dig.) Därefter behöver du använda en certifierad firma som plomberar ledningarna samt ger sin återkoppling till gasleverantören. En frekvent anlitad firma i huset är Åsab Energi som du når på rolf@asab.se eller 070-586 86 02.
Innergård, tvättstugor, vindsförråd, cykelförråd och två takterrasser.
I dagsläget har vi, pga platsbrist, ingen sorteringsmöjlighet för ofärgat och färgat glas. Det ska heller inte läggas i soppåsen, utan lämnas in på på någon återvinningsstation i närheten, eller på Stockholm Vatten och Avfalls återvinningscentraler.
Grillning är tillåten på balkonger, lägenhetsterrasser och den gemensamma terrassen på stora gården, dock endast med gasol eller elgrill och med visad hänsyn till dina grannar och om du kan påvisa att du har en brandsläckare i lägenheten på minst 2 kg (gäller vid grillning på balkong/lägenhetsterrass).
Om du har gasolgrill är det också viktigt att du följer MSB’s gällande regler för förvaring av gasolflaskor; i lägenhet max 5 liters storlek, på balkong max 30 liter (P11) och i lägenhets- och vindsförråd ingen förvaring. Gasoltuben får aldrig utsättas för direkt solvärme.
På Dalagatan 6B, -2 tr, finns ett grovsoprum med sorteringskärl grovsopor .
I anslutning till kärlet kan du se vad som är tillåtet att slänga; allt annat, samt skrymmande avfall hänvisas till någon av stadens återvinningscentraler.
Eftersom vi har begränsat med utrymme – och då vi betalar för dem volym som hämtas – är det viktigt att vi alla hjälps åt med att minimera onödig luft i kärlen; platta därför till alla förpackningar efter bästa förmåga och plocka isär det som är möjligt innan du lägger det i ett återvinningskärl.
Finns ej.
Varje boende ansvarar för att inneha en hemförsäkring (och ska på uppmaning kunna uppvisa ett intyg på detta), men föreningen har tecknat en s.k. tilläggsförsäkring för de enskilda bostadsrätterna i huset, som gäller om det skulle ske en skada i din lägenhet som påverkar fastigheten. Du behöver därför inget eget bostadsrättstillägg i din hemförsäkring.
Merparten av lägenheterna i föreningen har en säkerhetsdörr vilket i många fall kan ge rabatt på hemförsäkringen.
Skötsel av hissar ombesörjs av Hissgruppen AB, 08-21 33 00 och personal finns tillgänglig dygnet runt.
Du kan anmäla fel på hissarna under dagtid, 07:00–16:00. För övrig tid gäller att jourutryckningar måste godkännas av styrelsen. Undantaget är naturligtvis om någon sitter fast i hissen.
Hissarna besiktas årligen och vill du se det senaste protokollet, klicka här.
Innehavare av husdjur ska övervaka att dessa inte stör eller förorenar i fastigheten.
De får inte rastas på innergården och eventuell spillning från djur skall avlägsnas omgående.
För allas trevnad ska eventuella husdjur alltid vara kopplade vid besök på innergården och pga eventuell allergier får de inte följa med till tvättstugorna.
På Kammakargatan 70 entréplan och på Dalagatan 6B, -2 tr finns soprum för hushållssopor.
Huvudsäkring till varje lägenhet sitter i mätarskåp i vårt garage. För att hålla obehöriga ute är dessa låsta och nyckel disponeras av styrelsen och vår fastighetsskötare.
Behöver du komma åt din huvudsäkring, kontakta styrelsen@berget12.se, sbc.se/felanmalan, eller 0771-722 722.
Är ärendet akut på kvällstid eller helg, kontakta fastighetsjouren på 08-18 70 00 (betänk dock att jourutryckning kan vara belagd med en kostnad för dig som lägenhetshavare).
Förutom en bostadshyresgäst så har föreningen tio lokalhyresgäster. Tänk på att dessa tillför en väsentlig andel av föreningens intäkter och ska bemötas med vänlighet och respekt.
Det är även viktigt att respektera deras behov av information om t ex störande ljud och annat som kan påverka deras arbetsmiljö.
Styrelsen för Brf Berget 12 använder fyra informationskanaler: e-post, hemsidan, information i brevlådan samt anslag på husets anslagstavlor.
E-post
Nyhetsbrev via e-post är styrelsens primära uppsökande kanal när den har något att informera om. Minst en medlem/boende från varje lägenhet ska vara mottagare av dessa utskick.
Hemsidan
På hemsidan ska medlemmar, hyresgäster och mäklare kunna hitta aktuell information från styrelsen och om fastigheten.
Information i brevlådan
Används på samma sätt som e-post, men främst i ärenden som kräver tydlig uppmärksamhet, såsom att tillgång till lägenhet krävs för att genomföra OVK etc.
Anslagstavlor i entréer
I husets entréer finns två anslagstavlor: en som är låst och en som är öppen. Den låsta används för information från styrelsen till medlemmarna. Den öppna är avsedd för medlemmars aviseringar om störande arbeten,, vattenavstängningar etc. Denna typ av störningar ska anslås i god tid (i regel 14 dagar) innan arbetet ska utföras. Inga andra anslag eller annonsering är tillåtna på anslagstavlorna.
Det är inte tillåtet att montera infravärme på fasad, utan endast fristående värmare som placeras på golvet är godkända.
Hur du bokar innergården
Terrassen i mitten av stora innergården kan bokas via Electrolux Vision (på samma plats/sätt som du bokar tvättstugorna).
Det finns två möblerade ytor. Respektive yta kan bokas fyra timmar åt gången alla dagar mellan kl 10:00-22:00 (“Innergård 1” är bordet närmast Dalagatan). Bokningen är kostnadsfri.
Du aktiverar din bokning genom att öppna dörren till innergården med din nyckelbricka. Bokningen tas bort om den inte aktiveras inom 30 minuter från starttid, så glöm inte detta (gäller särskilt boende som har egen dörr mot innergården via egen trerass).
Ordningsregler du behöver följa på innergården
Medlemmar är välkomna att använda de gemensamma terrasserna utan att boka, men behöver då lämna företräde om annan medlem bokat ytan. Påbörja inte något som du inte snabbt kan avsluta om du inte har bokat.
Balkonger och terrasser får inte användas för förvaring av föremål som inte hör till normal balkongmöblering, kan orsaka sanitär olägenhet eller åsamka föreningen annan skada.Balkong/terass får inte heller användas för att skaka mattor och andra textilier, eller för att mata fåglar. Lägenhetsinnehavaren ansvarar för att skräp, fimpar eller föremål inte kan ramla ner på gata eller på föreningens innergård
Privata tillhörigheter, såsom leksaker eller bruksföremål som används vid borden, får inte lämnas eller förvaras på gårdens gemensamma ytor - lämna gården så som du själv vill finna den.
Medlemmar som har fönster mot gården ska inte störas av pågående aktiviteter. Prata i samtalston och visa hänsyn om annan medlem omber ditt sällskap att dämpa ljudnivån. Det ska vara tyst på innergården kl 22:30.
Lämna innergården så som du själv vill finna den. Om du inte städar efter dig kan du debiteras en avgift på 500 kr. Om något på gården förstörs kan du bli skyldig att ersätta kostanden för att återställa skadan. Vid upprepade överträdelser dras möjligheten att boka ytan in.
De personuppgifter som du lämnat i samband med att du tecknat upplåtelseavtal eller överlåtelseavtal och beviljats medlemskap i Brf Berget 12 kommer att behandlas i den utsträckning som behövs för att föreningen ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt gällande lagstiftning.Det kan gälla avisering av årsavgiften, att föra medlemsförteckning och lägenhetsförteckning och annat som hör till den löpande förvaltningen.
Även personuppgifter som inhämtas under tiden du bor i föreningen kan komma att behandlas, såsom exempelvis uppgifter om betalningsförsummelser och underlag för ombyggnation av bostadsrätten. Dessa sparas under den tid som är nödvändig för eventuella rättsliga anspråk, som längst tio år. Uppgifter i samband med störningar i boendet sparas som längst i tio år eller tills att bostadsrätten övergår till annan medlem, och kommer därefter raderas eller avidentifieras.
Dina personuppgifter kan också komma att lämnas ut till förening som bostadsrättsföreningen är medlem i och företag som bostadsrättsföreningen samarbetar med i sin fastighetsförvaltning.
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas och hur de behandlas. Detta får du utan kostnad om begäran sker i rimlig omfattning. Vid upprepade förfrågningar kan en avgift komma att tas ut.
Du kan också begära rättelse av de personuppgifter som behandlas. Kontakta då styrelsen på Styrelsen - Berget 12
Kompletterande information (källa: Integritetsskyddsmyndigheten, 2025)
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn, adress och personnummer.
Den som behandlar personuppgifter är antingen personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde. Personuppgiftsansvarig är den som bestämmer för vilka ändamål uppgifterna ska behandlas och hur behandlingen ska gå till (i detta fall Brf Berget 12). Personuppgiftsbiträde är den som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning (exempelvis ett företag som bostadsrättsföreningen samarbetar med i sin fastighetsförvaltning).
1000/1000 Mbit/s fibernät via Bahnhof finns i fastigheten. Upplever du problem med din uppkoppling, kontakta Bahnhofs kundtjänst på telefon 010-510 00 00.
Är det fel på ditt wifi, eller saknar du en router som nyinflyttad ber vi dig besöka en teknikaffär, t ex Webhallen eller Kjell & Company, då detta inte ingår i avtalet eller föreningens underhållsansvar.
Juridisk person godkänns inte som medlem.
Temperaturen inomhus påverkas av väderväxlingar utomhus. Värmesystemet behöver då ställa om vilket innebär att det kan ta några dagar innan inomhustemperaturen helt har anpassats till det nya kallare vädret. Det gäller både när det blir kallare ute – då blir det kallare även inne. Det här är helt i sin ordning och ingenting att oroa sig för. Om däremot temperaturen inte har landat på en normal nivå 4-5 dagar efter väderväxlingen – då är det dags att agera och göra en felanmälan.
Det är viktigt att själv mäta temperaturen i lägenheten innan du gör en felanmälan. För att mäta en temperatur som är rättvisande i ett rum så placeras termometern mot en innervägg i rummet. Om den uppmätta temperaturen är lägre än 20 grader gör du en felanmälan.
När du gör en felanmälan så kommer en fastighetsskötare och undersöker felet. Hen avgör då också vilken åtgärd som är lämplig för att komma till rätta med problemet. Ibland kan elementen behöva luftas men det är långt ifrån alltid som det är lösningen. Om elementen behöver luftas så görs av fastighetsskötaren som är på plats. Du bör inte lufta dina element på egen hand eftersom det kan påverka värmesystemen i hela huset om det görs på ett felaktigt sätt.
Köksfläkt får under inga omständigheter kopplas till fastighetens ventilationssystem.
I kök får en spiskåpa monteras, alternativt en återcirkulerande köksfläkt med kolfiltertillsats utan koppling till ventilationssystemet.
Underhållsansvaret för lägenhetsdörr, med undantag för målning av ytterdörrens utsida ligger på lägenhetsinnehavaren.
Styrelsen ansvarar för att namnmärkningen på brevinkastet är korrekt.
Det är inte tillåtet att tejpa eller skruva upp skyltar eller information på utsidan av dörren.
Varje lägenhetsinnehavare ansvarar för lås och nycklar till den egna lägenheten.
Varje lägenhet har två olika nummer: föreningens unika objektsnummer samt ett nummer enligt Lantmäteriets numrering.
Objektsnumret sitter anslaget på dörrfodret på utsidan lägenhetsdörren samt på namntavlorna i husets entréer.
Lantmäteriets nummer finns anslaget på namntavlorna i husets entréer.
Det finns även en översättningstabell här.
Det finns äldre montage som tillåts sitta kvar men inga ny- eller ommonteringar är tillåtna.
I dagsläget har vi inga sorteringsmöjligheter för matavfall, utan det sorteras i hushållsavfallet.
Detta är ej tillåtet då matrester tenderar att locka till sig råttor och andra skadedjur.
Medlemsdemokratin är viktig i en bostadsrättsförening. Som medlem kan du på olika sätt medverka till en väl fungerande medlemsdemokrati och till att skapa en levande och aktiv förening.
Det är viktigt att våra medlemmar medverkar på föreningsstämmor och andra möten för att föreningens mål om en väl fungerande medlemsdemokrati skall kunna uppnås.
Vi vill uppmuntra våra medlemmar till att komma med förslag på förändringar, förbättringar och synpunkter. Detta kan du göra löpande under året genom att kontakta styrelsen@berget12.se. Du har även möjlighet att lämna in motioner till årsstämman.
På Dalagatan 6B. -2 tr, finns ett grovsoprum med sorteringskärl för metallförpackningar.
Eftersom vi har begränsat med utrymme – och då vi betalar för dem volym som hämtas – är det viktigt att vi alla hjälps åt med att minimera onödig luft i kärlen; platta därför till alla förpackningar efter bästa förmåga och plocka isär det som är möjligt innan du lägger det i ett återvinningskärl.
Under framtagning.
Får ej parkeras i cykelrum, trapphus eller entréer utan hänvisas till parkeringsytor utanför byggnaden. Det går även att hyra MC-plats i föreningens garage, läs mer om det här.
Föreningsstämman är det tillfälle då medlemmar, enskilt eller i grupp, kan lämna förslag som stämman – och därmed föreningen – kan fatta beslut om. Förslagen skrivs i form av en motion.
Har du något du vill ska behandlas vid föreningsstämman måste du skicka in en motion i så god tid att ärendet kan tas upp i kallelsen till stämman. För att fylla i en motion, klicka här.
På brevinkast och i våra entréer visas namnet på den/dem som permanent bor i respektive lägenhet, även de som hyr i andra hand.
Om du önskar en ändring eller tillägg ber vi dig kontakta styrelsen@berget12.se.
För passering genom samtliga gemensamma dörrar används digitala nyckelbrickor.
Varje lägenhetsinnehavare tilldelas fyra brickor kostnadsfritt, men om du förlorat en bricka och/eller vill beställa ytterligare, kontakta styrelsen@berget12.se. Det är av yttersta vikt att du gör detta omgående vid förlust så att inga obehöriga riskerar ha tillgång till fastigheten.
Vill du stå som mottagare till föreningens nyhetsbrev? Kontakta styrelsen@berget12.se.
Föreningens organisationsnummer är 769606-1758.
På Dalagatan 6B, -2 tr, finns vårt grovsoprum med sorteringskärl för pappersförpackningar/wellpapp.
Eftersom vi har begränsat med utrymme – och då vi betalar för dem volym som hämtas – är det viktigt att vi alla hjälps åt med att minimera onödig luft i kärlen; platta därför till alla förpackningar efter bästa förmåga och plocka isär det som är möjligt innan du lägger det i ett återvinningskärl.
Inget större underhåll är planerat i dagsläget. Underhållsplanen är dock under revidering, så det kan ej uteslutas.
På Dalagatan 6B. -2 tr, finns ett grovsoprum med sorteringskärl för plastförpackningar.
Eftersom vi har begränsat med utrymme – och då vi betalar för dem volym som hämtas – är det viktigt att vi alla hjälps åt med att minimera onödig luft i kärlen; platta därför till alla förpackningar efter bästa förmåga och plocka isär det som är möjligt innan du lägger det i ett återvinningskärl.
Av säkerhetsskäl har huset ingen portkod. För att komma in i byggnaden används nyckelbricka eller en app.
App för inpassage heter RCO Access och finns där man laddar ner appar. När appen startats, kopplas den till fastigheten med hjälp av nedanstående QR-kod:
Därefter kopplas den personliga användaren (lägenheten) till fastigheten genom att ange egna inloggningsuppgifter - samma uppgifter som för bokning av tvättstugan.
OBS - vid första inlogg i appen ombeds användaren att uppdatera lösenordet. Det nya lösenordet gäller därefter i både app och vid bokning av tvättstugor på webben.
Radonmätning utfördes 2012. Samtliga mätta lägenheter låg under 20 Bq/m3.
Protokoll från mätningen hittar du här.
Mindre förändringar av lägenheter får göras på bostadsrättshavarens ansvar och bekostnad, t ex att lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Informera alltid styrelsen inför en renovering, även om det inte är någon större förändring. Ett mail med namn, vilken lägenhet det gäller, i stora drag vad du avser att göra samt hur länge renoveringen beräknas pågå räcker i dessa sammanhang.
Vid större arbeten som exempelvis rivning av innerväggar eller omdragning av vatten, el, gas eller ventilation, krävs styrelsens godkännande.
För fullständiga ombyggnadsregler, klicka här.
För ansökningsblankett, klicka här.
Behöver du en avtalsmall för din hantverkare, klicka här.
Observera att inget större arbete får påbörjas innan godkännande från styrelsen (är ansökan komplett ifylld och intyg bifogade går ett godkännande normalt på ca sex veckor) och att grannar måste aviseras om störande arbete minst 14 dagar innan arbetet startas. Mall för störningsavisering finner du här och mall för avisering vid vattenavstängning finner du här.
Ritningar finns att ladda ner hos Stadsbyggnadskontoret.
Rökning är inte tillåten i trapphus, på takterrasser eller i andra gemensamma utrymmen.
Styrelsens önskan är att ingen ska röka på lägenhetsbalkongerna, men om du väljer att ändå göra det är det viktigt att du visar hänsyn till dina grannar som kan vara känsliga för tobaksrök.
Vid föreningsstämma har varje medlem en röst. Om flera medlemmar innehar bostadsrätt gemensamt har de en röst tillsammans.
Upptäcker du detta skall du omgående kontakta sbc.se/felanmalan, eller 0771-722 722.
Sopnedkasten i trapphusen är stängda och ej i bruk.
Ett antal av husets lägenheter är försedda med eldstäder. Dessa måste genomgå periodvis besiktning och sotning för att godkännas och få användas. Styrelsen koordinerar och informerar om detta då det är dags.
Finns för nedladdning här.
Utfördes 2006–2007.
Styrelsen består av minst tre (3) och högst nio (9) ledamöter och högst tre (3) suppleanter. Dessa väljs för högst två år på årsstämman efter att ha nominerats av valberedningen.
Till styrelseledamot och suppleant kan förutom medlem väljas även make eller sambo till medlem samt närstående som varaktigt sammanbor med medlemmen.
Valbar är endast den som är bosatt i föreningens fastighet
Vill du läsa mer om styrelsens sammansättning och pågående arbete, klicka här.
Styrelsen träffas vanligtvis tredje tisdagen i månaden och då diskuteras och beslutas om viktiga frågor som rör föreningen och vår ekonomi. Varje ledamot har dessutom ett ansvarsområde som den arbetar med mellan mötena.
Har du synpunkter eller förslag till styrelsens arbete får du gärna kontakta styrelsen@berget12.se
Har du ett mindre initiativ, kanske lösningen på något problem du observerat. Kontakta eventuell hantverkare och sammanställ ett prisförslag för åtgärden, skicka detta vidare till styrelsen så kan vi fatta beslut kring frågan på kommande styrelsemöte.
Föreningen köper in veckovis städning av gemensamma utrymmen som trapphus, tvättstugor, vindar etc. Har du synpunkter på dess utförande ber vi dig kontakta styrelsen@berget12.se så ser vi till att vidarebefordra detta till vårt städbolag.
Fullständig städbeskrivning hittar du här.
För att alla ska trivas är det viktigt att alla boende visar hänsyn. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t ex trapphus, hiss och tvättstuga. Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa mellan kl 22:00 och 07:00. Du bör också undvika att köra tvätt- och diskmaskiner under denna tid.
Om du ska ha fest eller genomföra en omfattande renovering, förvarna dina grannar och våra hyresgäster. Renovering som medför störande ljud får endast utföras vardagar mellan kl 08:00 och 18:00.
Föreningen är ansluten till Svenska Störningsjouren. Vid störningar eller andra trygghetsproblem kontaktar du deras larmcentral (alla dagar 20:00-06:00) på 08-568 214 00 där du har tillgång till professionell hjälp av ombudsmän/väktare som skyndsamt kommer på plats. Alla uppgifter du lämnar är sekretesskyddade.
Varje gång störningsjouren rycker ut debiteras föreningen en avgift. Om en bostadsrättsinnehavare/hyresgäst gjort sig skyldig till störning debiteras avgiften lägenheten. Observera att om Störningsjouren kommer till huset och du som anmälare inte bistår dem i att undersöka störningen kan du komma att debiteras för utryckningen. Vill du läsa mer om Störningsjouren, klicka här.
Om du vid upprepade tillfällen blir störd ber vi dig anteckna detta i denna störningslista (klicka här), då detta behövs för att driva ärendet vidare.
a) Kontrollera att entréportarna går i lås efter in- och utpassering.
b) Släpp inte in någon okänd person i fastigheten. Var särskilt vaksam när du öppnar via porttelefonen.
c) Lämna aldrig dörrar till gemensamma utrymmen öppna.
d) Var särskilt försiktig med eldstäder och levande ljus.
e) Meddela gärna grannar eller styrelsen om du är bortrest under en längre tid.
En säkerhetsdörr ger ditt hem bättre skydd mot inbrott och brand. Den hjälper dessutom till att isolera mot ljud från trapphuset och kan i många fall också ge rabatt på hemförsäkringen.
Majoriteten av fastighetens lägenheter är utrustade med säkerhetsdörr, men om din lägenhet saknar en och du vill beställa så har vi en föreskriven modell där vi också har ett rabatterat pris. Mer information om dörren finns att läsa här och om du är intresserad av att lägga en beställning, vänligen kontakta styrelsen@berget12.se.
Två takterrasser finns i fastigheten: en på vinden (7 tr) på Dalagatan 6A, och en på vinden mellan Dalagatan 6B (4 tr) och Kammakargatan 70 (5 tr). Dessa är utrustade med bord och stolar för gemensamt bruk.
Takterrasserna är inte bokningsbara.
Eftersom detta är gemensamhetsutrymmen ser vi det som en självklarhet att du städar och rengör efter dig så att du lämnar terrassen i det skick som du själv vill finna den.
Föreningen har bevakningsavtal för takskottning och istappsborttagning. Om du upptäcker snö eller istappar som kan vara av omedelbar fara, kontakta DB Tak & Entreprenad på info@dbtak.se eller 08-663 72 72.
Måndag till söndag: 22:00-07:00.
Renovering som medför störande ljud får endast utföras vardagar mellan kl 08:00 och 18:00.
På Dalagatan 6B. -2 tr, finns ett grovsoprum med sorteringskärl för tidningar/returpapper.
Eftersom vi har begränsat med utrymme – och då vi betalar för dem volym som hämtas – är det viktigt att vi alla hjälps åt med att minimera onödig luft i kärlen; platta därför till i kärlen efter bästa förmåga.
Boende skall ge tillträde till lägenheten för styrelsen eller deras ombud vid underhållsarbeten som föreningen ansvarar för.
Tänk på att det ekar i trapphuset och att ljud förstärks. Mellan 22:00 och 07:00 bör du visa extra hänsyn.
Av brandsäkerhetsskäl är ej tillåtet att förvara möbler, skräp, pulkor, cyklar, barnvagnar etc. i trapphuset. Det försvårar även för städpersonalen och vid eventuell sjuktransport.
Föremål som påträffas kommer avlägsnas utan förvarning och förvaras på säker plats. Om du blivit av med något, vänligen kontakta styrelsen@berget12.se. Ha dock överseende med att det kan ta några dagar innan du kan få tillbaka dina saker.
Grundutbud från Tele2 ingår i månadsavgiften. Du behöver anmäla detta via Tele2. Anmäl och läs mer här.
Vill du utöka din TV-tjänst, kontakta dem på 90 222.
IPTV kan beställas via Sappa genom att kontakta dem på hej@sappa.se eller på 0774 - 444 744.
I föreningen finns två tvättstugor belägna på vinden mellan Dalagatan 6B och Kammakargatan 70. De innehåller två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkrum med värmefläkt vardera och är bokningsbara alla dagar mellan 07:00–22:00. Efter denna tid slås strömmen av för att minska buller från fläktar och maskiner för de boende precis under tvättstugorna.
Tvättider bokas i ELS (Electrolux Laundry Systems) med hjälp av bokningstavlan utanför tvättstugorna, via webbgränssnitt eller i mobil app för iOS och Android (klicka på texten för att komma öppna dess instruktion).
Webbadress till Vision WEB: https://cshub.epr-apps.com/S0213BrfBerget12 (Kopiera länken och klistra sedan in den i webbläsaren, annars funkar det inte.)
Inloggningsuppgifter lämnas ut i samband med nyckelbrickorna, saknar du dessa eller har frågor, kontakta styrelsen@berget12.se.
Eftersom detta är gemensamhetsutrymmen är det givetvis en självklarhet att du städar och rengör efter dig så att du lämnar tvättstugan i det skick som du själv vill finna den.
Du kan komma in i den bokade tvättstugan 30 minuter efter utgången tvättid.
Pga allergier får husdjur ej medtagas till tvättstugorna.
För fullständiga tvättstugeregler, klicka här.
För bruksanvisning för tvättmaskinerna, klicka här.
För bruksanvisning för torktumlare 1, klicka här.
För bruksanvisning för torktumlare 2, klicka här.
Alla bostadsrättshavare ska på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick och svara för lägenhetens samtliga funktioner, samt ansvara för det löpande och periodiska underhållet (utom vad avser reparation av stamledningar för avlopp, värme, gas, el och vatten som föreningen försett lägenheten med).
Enligt föreningens stadgar innefattar bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens underhåll bland annat:
- ytbeläggning på rummens alla väggar
- golv och tak jämte underliggande ytbehandling
- icke bärande innerväggar
- till fönster hörande vädringsfilter och tätningslister samt all målning förutom utvändig målning och kittning av fönster
- till ytterdörr hörande lås inklusive nycklar; all målning med undantag för målning av ytterdörrens utsida; motsvarande gäller för balkong-, garage- eller altandörr
- innerdörrar och säkerhetsgrindar
- lister, foder och stuckaturer
- elradiatorer
- vattenfyllda radiatorer (endast målning)
- golvvärme
- eldstäder (dock inte tillhörande rökgångar)
- varmvattenberedare
- ledningar för vatten och avlopp till de delar dessa är åtkomliga inne i lägenheten och endast betjänar bostadsrättshavarens lägenhet
- undercentral (säkringsskåp) och därifrån utgående el- och informationsledningar (telefon, TV, data) i lägenheten, kanalisationer, brytare, eluttag och fasta armaturer
- ventiler och luftinsläpp (endast målning)
- brandvarnare
- renhållning och snöskottning av till lägenheten hörande balkong eller terrass
- fuktisolerande skikt
- inredning och belysningsarmaturer
- vitvaror och sanitetsporslin
- klämring till golvbrunn
- rensning av golvbrunn och vattenlås
- tvättmaskin, inklusive ledningar och anslutningskopplingar på vattenledning
- kranar och avstängningsventiler
- ventilationsfläkt
- elektrisk handdukstork
I kök eller motsvarande utrymme svarar bostadsrättshavaren för all inredning och utrustning, såsom bland annat:
- vitvaror
- köksfläkt
- rensning av vattenlås
- diskmaskin, inklusive ledningar och anslutningskopplingar på vattenledning
- kranar och avstängningsventiler
- gasledningar (endast målning)
Bostadsrättshavaren svarar även för alla installationer i lägenheten som installerats av bostadsrättshavaren eller tidigare innehavare av bostadsrätten.
Föreningens underhållsplan är uppdaterad under hösten 2022. Inget betydande åtgärder är planerade för 2023 och 2024.
För ökad trivsel- och trygghetskänsla är det monterat belysning på fasaden utanför husets entréer och garageportar. Dessa kontrolleras regelbundet, men om du ser att någon av dessa inte lyser, vänligen gör en felanmälan på sbc.se/felanmalan, eller 0771-722 722.
För att föreningen ska kunna fungera krävs att vi har medlemmar som, efter egen kompetens och förutsättningar, vill och kan engagera sig i styrelsearbetet. Känner du att du skulle vilja vara med i styrelsen är du varmt välkommen att kontakta valberedningen på valberedning@berget12.se.
Kostnad för vatten och varmvatten ingår i årsavgiften.
Alla vattenskador ska snarast felanmälas på sbc.se/felanmalan eller 0771-722 722. Är det akut på kväll eller helg, ring 08-18 70 00.
Ventilationssystemet för lägenheterna är av typen förstärkt självdrag, vilket i princip innebär att en fläkt på vinden suger ur luften från badrum, WC och kök. Ny ersättningsluft tas in i tilluftdon i fönster i sov- och vardagsrum. Spjällen till tilluftsdonen ska hållas öppna för en fungerande ventilation.
Ändra inte inställningen av frånluftsventilerna för då kan hela ventilationssystemets funktion rubbas. Ett ventilationssystem i obalans kan medföra ökade uppvärmningskostnader och i värsta fall skapa fukt och mögelskador i våtutrymmen.
Frånluftsventilen i badrummet måste hållas ren så att inte luftflödet försämras.
Om du upplever problem med ventilationen, kontakta sbc.se/felanmalan eller 0771-722 722.
Köksfläkt får under inga omständigheter kopplas till fastighetens ventilationssystem. I kök får en spiskåpa monteras, alternativt en återcirkulerande köksfläkt med kolfiltertillsats utan koppling till ventilationssystemet.
Inte heller i badrummet får motoriserad fläkt anslutas till fastighetens ventilationssystem.
Det är inte tillåtet att använda vindsutrymme som arbetsrum vid renoveringar eller liknande.
Av brandsäkerhetsskäl är ej tillåtet att förvara möbler, skräp, pulkor, cyklar, barnvagnar etc. i gångarna på vinden.
Föremål som påträffas kommer avlägsnas utan förvarning och förvaras på säker plats. Om du blivit av med något, vänligen kontakta styrelsen@berget12.se. Ha dock överseende med att det kan ta några dagar innan du kan få tillbaka dina saker.
Kostnad för fjärrvärme ingår i årsavgiften.
Fastighetens värmesystem justerades 2012 i samband med att fjärrvärmecentralen byttes.
Det är ej tillåtet att installera Yale Doorman på husets lägenhetsdörrar då det kräver att dörrkarmen modifieras. Om du önskar ett digitalt lås på lägenheten rekomenderar vi istället RCO LockR, av samma modell som sitter monterad på exempelvis styrelserummet och takterrasserna. För att läsa mer om det, klicka här.
På Kammakargatan 70's entréplan finns ett soprum för hushållssopor. På Dalagatan 6B, -2 tr, finns ett soprum för hushållssopor samt ett grovsoprum med sorteringskärl för pappersförpackningar/wellpapp, tidningar/returpapper, plastförpackningar och metallförpackningar, samt ett kärl för grovsopor och en bur för elavfall.
I anslutning till respektive kärl kan du se vad som är tillåtet att slänga; allt annat, samt skrymmande avfall hänvisas till någon av stadens återvinningscentraler.
Eftersom vi har begränsat med utrymme – och då vi betalar för dem volym som hämtas – är det viktigt att vi alla hjälps åt med att minimera onödig luft i kärlen; platta därför till alla förpackningar efter bästa förmåga och plocka isär det som är möjligt innan du lägger det i ett återvinningskärl.
Föreningen klassas som en äkta förening sedan 2010.
Ett antal av husets lägenheter är försedda med eldstäder. Det är du som bostadsrättsshavare som har det löpande ansvaret för att eldning kan ske i din eldstad, men den obligatoriska besiktningen och sotningen koordineras av styrelsen.
