Hej och välkommen till Brf Berget 12

Varmt välkommen som medlem i vår förening. Vi hoppas du ska trivas och stanna länge.

Uttömmande information om föreningen och ert boende hittar du under rubriken För boende & hyresgäster på denna hemsida. Vi rekommenderar alla medlemmar att läsa igenom det som står där, samt våra stadgar för att få kunskap om våra regler och hur vi på bästa sätt tar hand om vår förening. Har du fortfarande frågor får du gärna kontakta styrelsen@berget12.se

Checklista för inflyttning:

  • Se till att du fått alla lägenhetsnycklar. Är du osäker? Byt lås.
  • Kontakta styrelsen@berget12.se för att boka tid för kvittering av nyckelbrickor till våra entréer och gemensamma dörrar. Tidigare ägare är ålagd att lämna tillbaka sina.
  • Aktivera porttelefonen genom att meddela telefonnummer till styrelsen@berget12.se.
  • Aktivera fiberinkopplingen genom att kontakta Bahnhofs kundtjänst på 010-510 00 00.
  • Adressändra, www.adressandring.se.
  • Teckna elabonnemang.
  • Teckna hemförsäkring. (Föreningen har tecknat bostadrättstillägg för samtliga lägenheter.) Läs mer här.
  • Kontrollera så att det finns minst en brandvarnare i lägenheten och testa så att den/de fungerar. 
  • Sätt hänglås på det vindsförråd som är märkt med ditt lägenhetsnummer.

Styrelseinformation 

För miljöns skull sker den absoluta merparten av informationen från styrelsen till medlemmar i digital form och alla nyinflyttades mailadresser läggs automatiskt till i vårt register för regelbundna utskick. Utöver detta anslås störelseaviseringar och annat av särskilt viktig art i husets entréer.

Autogiro 

För att betala avgiften till föreningen via autogiro, göra du endera en anmälan via din bank, eller med hjälp av denna blankett.

Namnändring och porttelefon

Styrelsen ombesörjer namnändring på brevinkast och i entrén på tillträdesdagen. Porttelefonen går att koppla till er hemtelefon eller mobiltelefon, kontakta styrelsen@berget12.se för att meddela ditt nummer (flera nummer går att koppla till samma lägenhet). Öppna sedan porten genom att svara och trycka ”5” på din telefon. 

Instruktion för porttelefonen hittar du här.

Bredband och TV

1000/1000 Mbit/s fibernät via Bahnhof och TV-grundutbud från Tele2 ingår i månadsavgiften. Vill du utöka din TV-tjänst så behöver du kontakta Tele2 på 90 222. IPTV kan också beställas via Sappa på hej@sappa.se eller på 0774 – 444 744.

Cykelrum

Föreningens cykelrum når du via trapphuset på Kammakargatan 70, – 1 tr, eller via vårt gemensamma garage. Detta är avsett endast för cyklar och barnvagnar. Annat som pulkor, grillar, leksaker, barnstolar etc. får inte förvaras där och kommer avlägsnas utan förvarning och förvaras på säker plats.

Garageplats

Föreningen har ett garage med 25 bilplatser (23 för medlemmar), varav 6 med laddningsbox för elbil, och 8 platser för mc/moped, med infart på Kammakargatan 72.  Klicka här för att läsa allt om garaget (kölista, platskarta, priser etc) och kontakta styrelsen@berget12.se för att anmäla ditt intresse.

Lägenhetsnummer

Varje lägenhet har två olika nummer: föreningens unika objektsnummer samt ett nummer enligt Lantmäteriets numrering. Objektsnumret sitter anslaget på dörrfodret på utsidan lägenhetsdörren (det är detta du anger i kontakt med styrelsen eller fastighetsskötaren). Lantmäteriets nummer finns anslaget på namntavlorna i husets entréer och i denna tabell.

Nycklar och nyckelbrickor 

Nycklar till lägenheten övertas från tidigare ägare. Är de, eller du, osäker på om du fått alla nycklar? Byt lås. Är du intresserade av ett digitalt lås till er lägenhet så har föreningen en godkänd variant, där samma nyckelbrickor som till de gemensamma dörrarna används, men där givetvis bara du har tillgång till din lägenhet. Klicka här för mer info.

För passering genom samtliga gemensamma dörrar används digitala nyckelbrickor. Varje lägenhetsinnehavare tilldelas fyra brickor kostnadsfritt, kontakta styrelsen@berget12.se för att boka tid för kvittering av era brickor innan tillträdet. Observera att tidigare medlem/ägare är ålagd att lämna tillbaka sina brickor till föreningen.

Om du förlorar en bricka och/eller vill beställa ytterligare brickor, kontakta styrelsen@berget12.se. Det är av yttersta vikt att du gör detta omgående vid förlust så att inga obehöriga riskerar ha tillgång till fastigheten.

Renovering och ombyggnad

Mindre förändringar av lägenheter får göras på bostadsrättshavarens ansvar och bekostnad, t ex att lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Vid större arbeten som exempelvis rivning av innerväggar eller omdragning av vatten, el, gas eller ventilation, krävs styrelsens godkännande. Klicka här för fullständiga regler och här för ansökningsblankett.

Observera att inget arbete får påbörjas innan godkännande från styrelsen (är ansökan komplett ifylld och intyg bifogade går ett godkännande normalt på 1-2 veckor) och att avisering om störande arbete måste sättas upp i husets entréer minst 14 dagar innan arbetet startas.

Tvättstugor och bokning

I föreningen finns två tvättstugor belägna på vinden mellan Dalagatan 6B och Kammakargatan 70. De innehåller två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkrum med värmefläkt vardera och är bokningsbara alla dagar mellan 07:00–22:00. Efter denna tid slås strömmen av för att minska buller från fläktar och maskiner för de boende precis under tvättstugorna.

Tvättider bokas i ELS (Electrolux Laundry Systems) med hjälp av bokningstavlan utanför tvättstugorna, via webbgränssnitt eller i mobil app för iOS och Android (klicka på texten för att komma öppna dess instruktion).

Webbadress till Vision WEB: https://cshub.epr-apps.com/S0213BrfBerget12

Inloggningsuppgifter till bokningen lämnas ut i samband med nyckelbrickorna.

Återvinning

På Kammakargatan 70’s entréplan finns ett soprum för hushållssopor. På Dalagatan 6B, -2 tr, finns ett soprum för hushållssopor samt ett grovsoprum med sorteringskärl för pappersförpackningar/wellpapp, tidningar/returpapper, plastförpackningar och metallförpackningar, samt ett kärl för grovsopor och en bur för elavfall.

I anslutning till respektive kärl kan du se vad som är tillåtet att slänga; allt annat, samt skrymmande avfall hänvisas till någon av stadens återvinningscentraler.

Eftersom vi har begränsat med utrymme – och då vi betalar för dem volym som hämtas – är det viktigt att vi alla hjälps åt med att minimera onödig luft i kärlen; platta därför till alla förpackningar efter bästa förmåga och plocka isär det som är möjligt innan du lägger det i ett återvinningskärl.